الکل اتانول ، اثرات و مصارف

آیا همانقدر که مذهب می گوید الکل مسئله دار است؟ در قران در زمانهای متفاوت از مشروبات الکلی و سکر آور صحبت شده و در مراحل مختلف آن را خطا، گناه و حرام نامیده است. تا قبل از دستور حرمت برای شراب مومنانی نام دار از آن می نوشیدند. اما پس از حرمت شراب در مذمت آن بحث های فراوانی شده است. آنقدر که شنیدن بعضی روایات با عقل سازگار نیست.

آیا همانقدر که نوشندگان الکل از این مایع تعریف می کنند و آن را درمانگر می نامند ، اثرات ادعای آنان صحیح است؟ نمی دانم. اما همینقدر می دانم که بی ادعای مذهب و تعصب باید دید این مایع چیست؟

بررسی در مورد اثر بخشی و یا زیانهای این مایع تغییر دهنده روحیات ( شادی آور یا غم فزا و ….) اثرات روانی و اعتیادی آن و اثر بخشی آن در ایجاد بیماری و یا درمان آن به دور از اعتقادات مذهبی و حلال و حرام بودن از مواردی است در این مقاله به آن پرداخته می شود.

کلیات الکل اتانول

Alcohol_generalدر شیمی به هر ترکیب که یک هیدروکسیل (OH) متصل به کربن داشته باشد الکل می گویند. فرمول الکل غیر حلقه ای به این شکل CnH2n+1OH است.

اما وقتی حرف از الکل به میان می آید منظور الکل اتانول است. الکلی  ساده با فرمول C2H5OH که در نوشابه های الکلی دیده می شود .

اتانول مایعی بی رنگ ، فرار و با بوی بسیار تند و طعمی سوزان است که از تخمیر مواد قندی به دست می آید. الکل در دمای ۷۸٫۴ درجه سانتی گراد به جوش می آید و در منهای ۱۰۳ درجه منجمد می شود.

الکل در آب حل می شود و این واکنش گرمازا بوده و همیشه با کم شدن حجم همراه است. درجه الکل به مقدار الکل خالص در ۱۰۰CC آن تعریف می شود. مثلا الکل ۷۰ درجه محلولی است که در ۱۰۰ سانتی متر مکعب آن ۷۰ سانتی متر مکعب الکل وجود دارد. درجه الکل با الکل سنج به دست می آید.

لغت شناسی الکل

در فرهنگ وبستر آمده  الکل از زبان عربی وارد اسپانیا و از آنجا وارد فرهنگ انگلیسی شده است. از لغت الکحل عربی ( ال + کحل )به دست آمده . خود کحل به معنی سرمه است. چه دلیلی دارد که ماده سکر آوری که به هیچ وجه نمی توان آن را به چشم مالید ( سوزاننده است) بر روی این مایع گذاشته شده خدا عالم است. در یک مقاله می خواندم که این لغت ازal-kol (al-ghol)  عربی گرفته شده که به معنی روحی است که عقل را دور می کند. هر چند من لغت عربی مربوطه را پیدا نکردم اما به نظرم این یکی معنا دار تر باشه.

متابولیسم الکل در بدن

الکل از موادی است که از همان ابتدا جذب بدن می شود. الکل  می تواند به راحتی از مخاط جذب شود. به همین دلیل از همان ابتدا از طریق لب و دهان و مخاط مری جذب الکل شروع می شود. اما این مقدار درصد بسیار کمی از جذب را به خود اختصاص می دهد. همچنین مقدار دیگری از الکل توسط معده و روده بزرگ جذب می شود که این هم قسمت اعظم جذب نیست. قسمت اعظم جذب الکل در روده کوچک صورت می گیرد.

الکل به راحتی از مامبران سلول رد شده و به سادگی می تواند بین سلول و خون به تعادل برسد.

سطح خونی الکل با گرم یا میلی گرم به دسی لیتر نشان داده می شود.

مقدار الکل جذب شده به عوامل مختلف بستگی دارد ولی با نوشیدن مقدار استانداری از الکل حداکثر غلظت خونی آن در ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بعد به دست خواهد آمد. وقتی صحبت از مقدار استاندارد الکل به میان می آید، منظور ۱۲ اونس (۳۴۰ میلی لیتر )از آبجو یا ۵ اونس (۱۱۵ میلی لیتر) از شراب و یا ۱٫۵ اونس (۴۳ میلی لیتر ) از مشروبات با پروف ۸۰ که همگی دارای مقدار الکل مشابه ای معادل ۱۰ گرم اتانول هستند.

الکل به طور معمول در کبد متابولیزه می شود. در کبد به وسیله آنزیم الکل دهیدروژناز تجزیه شده و به استالده اید تبدیل می شود که آن هم به وسیله آنزیم استالده اید دهیدروژناز به استات تبدیل شده  که از طریق ادرار دفع می شود. هر چند ۵۰ درصد آن به کربن دی اکسید و آب تبدیل شده و از را تنفس هم دفع می شود.

مقداری از الکل تجزیه نشده می ماند که از راه ریه ها (تنفس) و ادرار و تعریق دفع می شود (کمتر از ۵% در بعضی رفرانس ها بین ۲-۱۰ %) به همین دلیل است که رانندگان را با دستگاه تنفسی تست می کنند که مقدار الکل نوشیده شده را با قوانین آن کشور مطابقت دهند.

متابولیز شدن الکل به مقدار حجم خونی آن ربطی نداشته و با توجه به ژنتیک فرد (فعالیت کبد و آنزیم) با مقدار ثابت ۱۰۰ میلی گرم برای هر کیلوگرم در ساعت تجزیه می شود. برای یک آدم ۷۰ کیلویی حدود ۷ گرم الکل در ساعت تجزیه می شود.

فعالیت بدنی و کاهش درجه حرارت بدن سرعت متابولیزه شدن را کم می کند.هر گرم الکل می تواند حدود ۷٫۱ کیلو کالری انر‍ژی تولید کند که این مقدار کمتر از چربی و بیشتر از قند است. در واقع مقدار استاندارد الکل (در بالا آمده است) می تواند ۷۰ کیلو کالری انرژی تولید کند ، چون این نوشیدنی حاوی ماده غذایی و مینرال نیست به آن انرژی خالی می گویند.

جذب  هر گونه ویتامین در روده کوچک که به فعالیت کبد نیازمند است، در زمان متابولیسم الکل کم می شود. ویتامین های گروه B نظیر فولیک اسید، B6 ، تیامین ، نیاسین و ویتامین A از آن جمله هستند.

عوامل موثر در جذب الکل

سرعت جذب الکل و میزان قدرت مستی آور آن به عوامل مختلف بستگی دارد:

  1. غلظت الکل در نوشیدنی: طبیعی است هر چه نوشیدنی دارای الکل بیشتری باشد اثر بخشی آن بیشتر است
  2. سرعت نوشیدن: هر چه پیاله پشت پیاله با سرعت نوشیده شود اثر آن بیشتر خواهد بود. و برعکس مزه مزه کردن و جرعه جرعه نوشیدن الکل اثر کمتری دارد.
  3. پر و خالی بودن معده: همانطور که گفته شد درصدر بیشتری از الکل در روده جذب می شود . معده پر امکان ورود الکل به روده را کمتر کرده ( سرعت تخلیه کم می شود) در نتیجه جذب آن به کندی صورت می گیرد. معده پر اثر الکل را کمتر می کند. همچنین نوع غذای خورده شده هم مهم است. غذایی که با سرعت کمتری تخلیه می شود( مانند چربی ها ) دیرتر هضم شده و جذب الکل را با سرعت کمتری انجام می دهد.در یک تحقیق افرادی که با شکم خالی الکل نوشیده اند را با آنان که بعد از غذا آن را نوشیده اند مقایسه نموده اند. نتیجه اینکه سرعت جذب در شکم خالی سه بار بیشتر می شود.نوشیدن الکل همراه نوشابه های گاز دار سرعت جذب آن را بیشتر می کند.
  4. وزن بدن: الکل پس از جذب در بدن در داخل آب حل می شود. هر چه مقدار وزن بشتر باشد الکل مصرفی رقت بیشتری داشته و اثر آن کمتر می شود .
  5. مقدار چربی و بافت عضلانی بدن: هر چه چربی بدن بیشتر و بافت عضلانی کمتر باشد اثر الکل در بدن بیشتر خواهد شد. شاید به همین دلیل است که در خانم ها الکل بیشتر مستی آور است. هر چند دلیل دیگر اثر بخشی بیشتر الکل در خانم ها به علت کمتر بودن آنزیم الکل دهیدروژناز در آنان است.
  6. خستگی: هر چه بدن خسته تر بادشد فعالیت کیدی کمتر بوده و در نتیجه الکل دیرتر متابولیزه شده و طبیعی است که در زمان خستگی نوشیدن الکل اثر بیشتری خواهد داشت.
  7. مصرف دارو: استفاده داروهای که موجب تغییر در فعالیت کبدی می شود بر روی اثر بخشی الکل اثر می گذارد. در خانم های که قرص ضدباداری مصرف می کندد الکل مستی آورتر می شود.

مصرف داروهای آرام بخش و روان گردان همراه نوشابه های الکلی عوارض آن را چند برابر میکند.

۸- دمای الکل: الکل گرم بهتر از الکل سرد و خنک جذب می شود

۹- مدت زمان مصرف الکل: آدم های الکلی و کسانی که طولانی مدت به نوشیدن این گونه نوشابه ها معناد شده اند آنزیم کبدی بیشتر تولید می شود در نتیجه اثر بخشی مستی آور آن با مقدار بیشتری خواهد بود و طبیعی است که عوارض آن هم بیشتر خواهد بود

سطح خونی الکل

با توجه به بررسی های انجام شده اگر سطح خونی الکل حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد مرحله مستی واقعی است. اما با سطح دو برابر این مقدار خواب آلودگی شدید ، اغماء سبک رخ می دهد. با سطح خونی ۳۰۰-۴۰۰ میلی گرم ، مرگ رخ می دهد. دوز کشنده الکل Lethal Dose و یا LD50 آن ۱۰/۳ گرم برای هر کیلو گرم است.

اما با سطح ۲۰ -۳۰ میلی گرم در دسی لیتر تغیر رفتار شخصیت و تغیر در آگاهی ، اشکال در تعادل و بینایی و …. رخ می دهد.

به طور دقیق علایم و نشانه ها با سطح خونی الکل به شرح زیر است:

  • ۲۰-۹۰ میلی گرم در دسی لیتر  موجب سرخوشی، شنگولی شده و هماهنگی را مختل می کند.
  • mg/dl 100–۱۹۹ موجب خلق وخوی متغیر شده و قضاوت ضعیف می شود. و ناهماهنگی حرکتی بوجود می آید.
  • ۲۰۰–۲۹۹ mg/dL خلق و خوی متغیر ، اختلال در قضاوت، ناهماهنگی حرکتی به طور واضح (فرد تعادل خود را نمی تواند حفظ کند ) صحبت کردن نامفهوم و مستانه ، تهوع و استفراغ
  • ۳۰۰–۳۹۹ mg/dL  خلق و خوی متغیر ، خطا در خاطره و فراموشی، مرحله ۱ بی هوشی
  • ۴۰۰+mg/dL  اختلال تنفسی ، کما و مرگ

اثر کلی الکل بر بدن در هنگام نوشیدن و یا مستی

 

– الکل داروی کاهنده عملکرد سیستم عصبی مرکزی است، مثل باربیتورات ها ، خواب آور ها و بی حس کننده ها. بر خلاف اعتقاد بعضی ها !! الکل یک داروی بر انگیزاننده نیست. حرفی در این نیست که ممکن است فردی خجول که نمی تواند به راحتی در جمع صحبت کند با نوشیدن الکل قفل گفتاری او باز شود و مهار های اجتماعی فرد برداشته شده و اینگونه به نظر می آید که این علایم  به علت اثر تحریکی الکل است ، اما این اشتباه است. الکل بر روی مغز موجب از بین رفتن عمل قضاوت می شود و برداشته شدن قضاوت موجب برداشته شدن مهار های است که اجتماع، قانون، مذهب و …. ایجاد کرده است، در نتیجه فرد کاری را که قبل از نوشیدن الکل عیب می دانسته به علت دپرسیون عملکرد قضاوت بعد از نوشیدن الکل عیب نمی داند.

اثر کلی الکل کاهش توان مغری است و بسته به اینکه چقدر و با چه سرعتی الکل نوشیده شود می توان علایمی از اشکال در تکلم و تفکر مبهم ، اختلال در قضاوت و استدلال ، کاهش سرعت واکنش ها ، شنوایی کند ، اختلال در دید ، کاهش تون عضلانی و تیرگی حافظه در فردی که الکل نوشیده دید، که هیچ کدام آنها علایم تحریکی نیستند.

برخی از دانشمندان معتقدند که الکل موجب اشال در تشکیل خاطره در هنگام مستی می شود.– الکل موجب پرخونی شده و موجب به هم فشرده شدن سلولهای قرمز می شود. این عمل موجب انسدارد مویرگ های ریز شده و پی آمد آن کم اکسیژنی بافت و مرگ سلولهای بافت است. معمولا این مرگ سلولها اگر چه بسیار مهم هستند اما تشخیص داده نمی شوند.

همین اثر موجب قرمزی چشم ها در صبح هنگام بعد از یک شب میخواری است. صورت های گر گرفته و بر افروخته در میخواران حرفه ای تر هم به همین علت است.

– الکل موجب کم شدن خونرسانی به عضلات شده و پی آمد آن ضعف عضلانی است. ضعف عضلانی در عضله قلب هم رخ داده و به همین دلیل کاردیو میوپاتی یکی از عوارض مهم الکل در قلب است. بی نظمی های ریتم قلب ( آریتمی) یکی دیگر از مشکلات است. یکی از مشکلات اورژانس ها موسوم به “holiday heart,” به علت نوشخواری های دیوانه وار روزهای تعطیل است که بیماران با آریتمی قلبی به اورژانس مراجعه می کنند.
دردهای عضلانی هم یکی از علایم نوشیدن زیاد الکل است.

– الکل بر روی فعالیت جنسی اثرات مختلف دارد. در مقدار کم به نظر می آید با افزایش تمایلات شهوانی همراه بوده ولی در دوز بالا موجب کاهش آن می شود.

عوارض الکل

در رفرانس های طب داخلی قید شده که ۹۰ درصد مردم الکل می نوشند( طبیعی است که منظور مردم خارج از ایران است !!!!) حدود ۴۰-۵۰% از آنان از مشکلات موقت مربوط به الکل رنج می برند و حدود ۱۰% مردان و۳-۵% زنان از مشکلات مزمن و دایم الکل در عذابند.با توجه به سرعت جذب و متابولیزه شدن الکل ، چگونگی نوشیدن و دفعات آن علایم و نشانه ها مشخص خواهد شد. اما به طور معمول نوشیدن یک لیوان در هر شب به مدت یک هفته اثرات زیان آور کمتری در مقایسه  با هفت لیوان در یک شب میگساری شب تعطیل ایجاد خواهد کرد.

عوارض الکل در در هر ارگان به صورت جدا گانه در زیر می آید.سیستم عصبی مرکزی CNS :علاوه بر آنچه که در اثرات الکل بر مغز گفته شد که می تواند گذرا بوده و از بین برود ، در نوشیدن مدت دار الکل و مداوم علایم جدی تری ایجاد شده که ماندگار تر خواهد بود. نروپاتی یکی از آنهاست که به علت از بین رفتن سلولهای عصبی است و با علایم گزگز ، خواب رفتگی ، حس درد و سوزش در اندام ها بخصوص در قسمت انتهای دست و پا خود را نشان می دهد.

الکل می تواند نشانه های سایکوز ایجاد کند. در پزشکی برای الکل نام مقلد بزرگ گذاشته اند چون می تواند همه علایم بیماری روانی را ایجاد نماید. افسردگی ، اضطراب، ترس های بیمارگونه، هالوسیناسیون ها و توهم های بیمار گونه.

رابطه ی مستقیمی بین الکل و خود کشی وجود دارد که آمار خود کشی با الکل افزایش می یابد.زوال عقل یکی از مشکلات نوشیدن طولانی مدت الکل است. و فقط با پرهیز مطلق از نوشیدن الکل می توان شاهد بر طرف شدن آن بود.

انسفالوپاتی ورنیکه Wernicke’s encephalopathy یکی از بیماریهای استفاده از الکل به شکل مزمن است که به علت کمبود ویتامین ها بخصوص تیامین ( ویتامین B1) ایجاد می شود. بطور خلاصه می توان گفت انسفالوپاتی ورنیکه سندرمی است که با نشانه های اختلال در تعادل( Ataxia ) مشکلات چشمی و اغتشاش ذهن (confusion) خود را نشان می دهد. افراد بی علاقه به زندگی و انجام امور روزمره برای حفظ حیات خود هستند.

انسفالوپاتی ورنیکه در صورت عدم درمان می تواند به سمت بیماری جدی تر  Korsakoff’s psychosis  بروند. اختلال حافظه و تخریب آن رخ می دهد. در بیماران به هر روشی یاد گیری بوجود نمی آید. متاسفانه این حد از بیماری برگشت پذیر نبوده و درمانی ندارد

دهان ، گلو ، حنجره و مری: الکل موجب ایجاد کانسر در دهان و گلو و حنجره و مری می شود. بخصوص اگر مصرف الکل همراه با تنباکو باشد. الکل نقش حلال عمل کرده و اثر تنباکو را شدت می بخشد. همچنین الکل موجب جلوگیری از ترمیم با اختلال در عملکرد DNA  می شود.

معده : الکل موجب افزایش ترشح اسید معده می شود. گاستریت یا التهاب معده از عوارض مصرف الکل است که در کوتاه مدت قابل برگشت است. التهاب سلولهای معده موجب اختلال در جذب ویتامین ها و مواد غذای می شود.کبد : در الکلیسم مزمن ( نوشیدن الکل به مدت طولانی) کبد برای تجزیه الکل از یک آنزیم سیتوکروم استفاده می کند . این آنزیم می تواند اثر بعضی داروها را ضدت بخشد. مثلا استامینوفن که دارویی است که بدون نسخه هم بفروش می رسد در افراد الکلی باید با دوز کمتری مصرف شود، چون که اثر سمی آن بر کبد بیشتر از افراد غیر الکلی است.

الکل موجب آسیب بافت کبد و هپاتیت می شود. کبد چرب از عوارض مصرف الکل است. هپاتیت الکلی در ابتدا قابل برگشت بوده اما در صورت تداوم مصرف الکل هپاتیت غیر قابل برگشت شده وبه سمت سیروز کبد پیش می رود. سیروز کبد ، غیر برگشت بوده و مشکلات مربوط به آن را در بیمار خواهیم داشت.
سرطان کبد از عوارض مربوط به نوشیدن الکل مداوم و مرتب است.
در آمریکا مشکلات کبدی ناشی از الکل یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر بیماریهای کبدی محسوب می شود.

پانکراس :الکل بر روی پانکراس اثر سوء داشته که بدترین آن سرطان پانکراس است. مصرف الکل می تواند موجب پانکراتیت شده که التهابی خطرناک برای بدن است. الکل هم می تواند حالت حاد و مزمن پانکراتیت ایجاد کند. که با علامت درد حاد شکمی به همراهی بالا رفتن آنزیم های پانکراس در خون قابل تشخیص است.

پستان : نوشیدن  الکل به طور مرتب حتی به مقدار کم در هفته خطر سرطان پستان در زنان را زیاد می کند. بخصوص در زنانی که کمبود اسید فولیک داشته باشند این خطر بیشتر می شود. الکل با تغیر در سطح استروژن خون می تواند موجب این عارضه شود.
قطع مصرف الکل می تواند یکی از مهمترین راه های کم کردن این کانسر باشد

دستگاه تناسلی : در تحقیقی روی مردان سالم که روزانه ۲۲۰ گرم الکل بصورت روزانه و به مدت ۴ هفته استفاده کرده اند سطح تستسترون خون آنان اندازه گیری شد. پس از ۵ روز از شروع نوشیدن سطح هرمون کاهش پیدا کرده که تا آخر تحقیق ادامه داشته است. اثر کاهش فعالیت هرمون مردانه در الکلی های مزمن بیشتر دیده شده و حتی می تواند علایم فمینیزشن مثل بزرگ شدن پستان هم دیده شود.
الکل روی مقدار و حجم و سرعت حرکت اسپرم هم اثر کرده و اثر کاهنده بر روی آن دارد. نازایی یکی از عوارش استفاده الکل است.

قند خون : بدن ما برای مصرف انرژی به گلوکز نیاز دارد . بخصوص مغز که تنها منبع مصرف انرژی آن گلوکز است. گلوکز به سه روش به دست می آید ، یکی اینکه ماده توسط غذا خورده می شود و دیگر این که در بدن با شکسته شدن کلیکوژن ( گلوکز ذخیره شده در کبد و عضلات) بدست آمده و سوم اینکه از شکسته شدن پروتین و چربی ها در مواقع لزوم گلوکز تولید می شود.

هرمون های تولیدی توسط پانکراس(لوزالمعده) در کنترل سطح گلوکز خون فعالیت می کنند. انسولین که نقش پایین آورنده آن در خون است و گلوکاگن نقش بالا بردن آن را دارد. همچنین هرمون های تولیدی غده آدرنال ( فوق کلیه) هم در کنترل این ماده حیاتی نقش دارند.
لکل در هر سه سطح متابولیزم گلوکز را دچار اشکال می کند.
فرد الکلیسم مزمن مواد غذایی کمی می خورد و قند ورودی کم می شود. همچنین در زمان متابولزه شدن الکل تولید قند در بدن قطع می شود و به همین دلیل در یک دوره میگساری افراد معتاد بدون خورد غذا بعد از ۶ الی ۳۶ ساعت بعد هیپوگلایسمی رخ می دهد.

هر چند در کسانی که با میگساری خوب غذا می خورند باز هم در مطالعه های مختلف هیپوگلایسمی موقتی مشاهده شده که به علت اختلال در عملکرد انسولین است. الکل در دیابتی های نیازمند به انسولین ایجاد اشکال جدی می کند. دیابتی های مصرف کننده الکل در کنترل دیابت دچار اشکال می شوند .ٰ دوره های هیپوگلایسمی و هیپرگلایسمی در آنان دیده می شود.
در تحقیقی در ژاپن متوجه شده اند که میزان درصد زنده ماندن در دیابتی های الکلیسم کمتر از افرادی است که الکل نمی نوشند.

کلسیم و استخوان : در بدن به دو شکل کلسیم وجود دارد. یکی آزاد در خون و دیگری نشسته بر روی استخوان و دندانها. کلسیم برای بدن بسیار مهم است ٰ،به عنوان رابط بین سلولها ست. سطح کلسیم به مقدار آن در مواد غذایی ، چگونگی جذب آن و مقداری که توسط کلیه ها ترشح می شود بستگی دارد. سطح کلسیم بوسیله الف ) هرمون پاراتورمون PTHکه از پاراتیرویید ترشح می شود  ب ) ویتامین D و مشتقات آت ۳-هرمون کلسیتونین که از تیروید ترشح می شود کنترل شده.

الکل روی متابولیسم کلسیم از راه های مختلفی اثر می گذارد. نوشیدن الکل موجب کم کردن هرمون پاراتیروید و افزایش دفع کلیوی آن شده که نتیجه ی آن کم شدن کلسیم است. در نوشیدن الکل به شکل مزمن اشکال در متابولیسم ویتامین D‌ ایجاد شده که جذب کلسیم خوراکی هم با اشکال انجام می شود.
کم شدن کلسیم می تواند در استخوان سازی اشکال ایجاد کند . موجب استئوپروز گردد. با توجه به اینکه در افراد الکلی احتمال افتادن بیشتر از دیگران است و با توجه به پوکی استخوان احتمال شکستگی در این افراد بیشتر از دیگران است
الکل بر روی سلول های استخوان ساز هم اثر گذاشته و عملکرد آن را دچار اشکال کرده و از این راه هم موجب اشکالات استخوانی و پوکی استخوان می شود.

تغیرات پتاسیم و فسفر در نوشیدن الکل ایجاد می شود هم به دلیل خود الکل و هم به دلیل عارضه آن استفراغ. این تغیرات با نشانه های ضعف عضلانی و فلج عضلانی خود را نشان می دهد. تغیرات فسفر هم عوارض استخوانی الکل را تشدید می کند.
عوارض الکل بیش از آنچیزی است که من نوشته ام.هرچند که معتقد به مسائل مذهبی نباشیم اما اگر با دید بهداشتی و سلامتی به موضوع نگاه کنیم ، الکل مایعی است سراسر آسیب رسان. اگر بگوییم مایع شوم بسیار نیک گفته ایم. پرهیز از نوشیدن آن به قول ابوعلی سینا طول زندگی را بیشتر می کند.

حساب کسانی که در جستجوی عرض زندگی هستند با خودشان.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی سیقلی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, تغذیه و سلامت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 دیدگاه دربارهٔ «الکل اتانول ، اثرات و مصارف»

  1. مریم می‌گوید:

    سلام.
    ممنون از مقاله پر محتوا و خوبتون

    سوال من این الکل تو داورخانه ها الکل مست کننده وحرام است؟

    • ابوالقاسم ابراهیمی می‌گوید:

      الکلی که در بازار بفروش می رسد دو نوع الکل صنعتی است و الکل طبی
      الکل طبی در واقع الکل خالص است و ۹۶ درصد. اگر نوشیده شود آسیب های آمده در مقاله با شدت بیشتری نصیب فرد می شود.
      در مورد حرمت آن ، نظری ندارم که در قدیم بین خود فقها در مورد حرمت شراب هم بحث بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.