مشکلات ریه در آلودگی هوا

آلودگی هوا و بیچاره ریه های ما

داستان آلودگی هوای تهران و بعضی از شهر ها که موجب تعطیلی ادارات و مدارس تهران شد ، و باعث شد که یک عده به حد جنون از تعطیلی مدارس شاد بشوند و دیگرانی هم در حد دیوانه واری از تعطیلی ادارات دولتی مثل گمرک. بانک ها ناخشنود باشند.

راستی، برای آلودگی هوا و مشکل وارونگی آن ،که در فصل پاییز گریبان مردم و ما را می گیره هنوز چاره ای پیدا نکرده اند. حالا تا آقایان و خانم های کاردان و کارشناس مشغول پیدا کردن راه مناسب برای این مشکل هستند من هم چند راه حل خوشگل خدمت شما ارایه بدهم که کیف کنید. به فکر مشکلات ریوی در آلودگی هوا باشید.

راه حل ها برای مشکلات ریه در آلودگی هوا:

  •  با توجه به اینکه در صبح هنگام آلودگی شدت کمتری دارد – شب بدون ماشین های روشن و ترافیک موجب کاهش آلودگی می شود- پس بهتر است که کارهای واجب بیرون از ساختمان خود را در زمان اول وقت انجام دهید و به هیچ وجه آن را برای زمان های انتهای روز موکول نکنید. از همه مهمتر اینکه وقت نازنین و سلامت خود را به گشت زنی در خیابان و فروشگاه ها مصرف نککنید که اصلا صحیح نیست.
  • اگر بیکار هستید و در جستجوی کار و یا حتی بازنشسته هستید ، بیخود از منزل بیرون نروید. دلیلی برای بیرون آمدن وجود ندارد. همه چیز مهیا و آماده است و حتما شما توانسته اید همه چیز های مورد نیاز را در منزل نگه داری کنید . پس در منزل بمانید و از برنامه های لذت بخش ماهواره- ببخشید تلوزیون – استفاده فرمایید. بیکارها هم که این همه مدت کار پیدا نکرده اند این چند روز اتفاق خاصی نخواهد افتاد اگر از منزل بیرون نروند. فقط مشکل برای کسانی است که اساسا منزل ندارند.
  • اگر مثل من مجبور هستید از منزل بیرون بروید لطفا وقتی هوا به مرز اینچنین آلودگی رسید ، ماشین خودتان را بیرون نبرید. می دانم که اتوبوس ها شلوغ هستند و نمی شه روی زمان آمد و شد آنها حساب کرد ، اما بد نیست با ماشین های عمومی و مترو رفت آمد کنید و البته مواظب جیب مبارک هم باشید.
  • اگر احیانا حرف مرا گوش کردید و قصد استفاده از وسایط نقلیه عمومی دارید برای پیاده روی تا ایستگاه اتوبوس و یا مترو از ماسک های معمولی لایه کاغذی استفاده نکنید که فایده ای ندارد. برای این کار از ماسک مخصوصی که چند لایه جلوی دماغ و دهان خود بگذارید. احتمالا بهتر اثر خواهد کرد. تازه این ماسک ها را باید هر دو ساعت عوض کنید تا اثر بخش تر باشد.
  • اگر حوصله ندارید سوار اتوبوس بشوید و یا از اون آدم ها هستید که می فرمایید شلوغ است و جای نشستن ندارد و یا بوی عرق !! به مشام می رسد و الا و بلا باید سوار ماشین خودتان بشوید پس حداقل موتور ماشین را تنظیم کنید. هر چند دشمنان قسم خورده ! می گوید که مشکل اصلی از بنزین ساخت خودمان است که میزان آلایندگی آن هم بالاتر از استاندارد است. چشم این دشمنان کور  اصلا چشم ندارند ما و پیشرفت ما را ببینند ، زود از این شایعه ها را برای ما در می آورند. نه اینکه قبلا فقط تهران آلوده بود و حالا به یمن !!  آلودگی دیگر شهرها مردمان دیگر شهرها هم ممکن است تعطیل شوند این خارجی های دشمن ما ، شایعه سازی می کنند که آلودگی این همه شهر علتش همین بنزین داخلی است.
  • اگر مجبور هستید موتور سواری کنید حتما عینک به چشم داشته باشید که اثرات نا خوشایند چشمی کمتر شود.
  • خوب حالا قسمت دیگر این است که شب وقتی به خانه مبارک تشریف بردید و یا اینکه در زمان کار موقع نماز و نهار ، تشریف بردید مسجد حتما دعا کنید که باران ببارد. قدیم ها موقعی که خشک سالی بود مردم دعا می کردند باران بیاید تا محصولاتشان نابود نشود ، حالا ما باید دعا کنیم خدایا بادی بفرست تا این آلودگی را ببرد پیش دشمنان ما.  یادتان باشد ،خوب که دعا کردید، حتما موقع بیرون رفتن چتر با خودتان بردارید . نه اینکه دعای ما خوب مستجاب می شود، بدون چتر که بیرون بروید باران خواهد آمد و لباس شما را آلوده خواهد کرد. تازه معلوم نیست شاید با این همه آلاینده در هوا باران اسیدی ببارد و اگر از بد حادثه کله شما هم مثل نویسنده این مقاله کچل باشد آسیب جدی به پوست سر شما وارد خواهد آمد . پس چتر یادتان نرود.
  • همه این کارها را که کردید باید بدانید که گاز های که در هوای آلوده وجود دارد علاوه بر هزار و یک جور ماده زیان رسان مونو اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد هستند که به شدت برای پوست زیبای شما  و برای مو های پر پشت و شاداب شما زیان رسان بوده و البته که ریه ی بیچاره هم از این گازها بسیار آسیب می بیند. نتیجه این که منزل که تشریف بردید یک شستشوی خوب با آب به همراه  مواد شوینده از پوست و بدن و موهای نازنین خود داشته باشید تا کمتر آسیب ببینند.
  • شما حتما مثل من اهل ورزش هستید و صبح ها توی پارک محله ی خود مشغول فعالیت های سازنده اید. متاسفم که بر خلاف میل قلبی خود باید اعلام کنم ، ورزش در این هوای آلوده آسیبش از سودش  بیشتر خواهد بود. در هنگام ورزش عمق و حجم تنفس زیاد تر شده و هوای بیشتر وارد ریه ها شده که البته این روزها این هوای بیشتر آلوده است . خوب اثرش هم زیان بیشتر خواهد بود. منظور من این نیست که ورزش نکنید، منظور این است که در هوای آزاد و بخصوص در مکان های که نزدیک جاده ها و خیابان ها است ورزش نکنید. به باشگاه ها بروید و یا در منزل خود ورزش نماید. از شما خواهش می کنم این روزها دور کوه نوردی و ورزش های سنگین در هوای آزاد خط فرمز بکشید که از کرده پشیمان خواهید شد.

اثبات شده که در ۱۵ متری نزدیک خیابان ها و اتوبان ها حد اعلی آلودگی دیده می شود.

علایم و عوارض آلودگی هوا در مشکلات ریه.

آلودگی هوا روی ریه ها ، پوست و مو … اثر کاملا آشکاری داره. عزیزانی که مشکلات ریوی دارند اساسا در خطر هستند. سالمندان و خانم ها باردار گروه های خطر محسوب می شوند. باید بیشتر دقت کنند.

علایم چشمی آلودگی هوا ، سوزش و خارش چشم، اشک ریزش ، قرمزی و ضخیم شدن لبه خارجی پلک و تغیر رنگ سفیدی چشم به قرمز و برجسته شدن عروق خونی آن خواهد بود.

سردرد و درد اطراف چشم ها ، تنگی نفس و احیانا هن هن کردن موقع پیاده روی که در زمان معمولی با آن مقدار پیاده روی ایجاد نمی شد، سرفه ، طپش قلب می تواند از علایم آلودگی هوا باشد. مهمتر این که حس کلافگی ، پرخاش گری ، افسردگی هم می تواد از علایم این آلودگی باشد

در تحقیقات مختلف انجام شده ،آلودگی هوا روی جنین اثر نا خوشایندی خواهد داشت. بخصوص اینکه جنین در ماه هشتم بارداری باشد. عوارضی نظیر کاهش وزن هنگام تولد و کاهش قد بعدی او ، احتمال بروز بیماری های نظیر دیابت ، افزایش فشار خون و .. می تواند در جنینی که در معرض آلودگی قرار گرفته ایجاد شود.

آیا تغذیه می تواند اثری در مهار عوارض آلودگی هوا باشد؟

در این جور مواقع تغذیه خیلی کمک کننده است. استفاده از محصولاتی که امگا ۳ و ۶ دارند و همینطور مصرف ویتامین های C,E و استفاده از آب هویج و آب انار برای پاک سازی خون از این آلاینده ها کمک رسان است.

بهتر است با در معرض هوای آلوده قرار نگرفتن علایم و عوارض را از خود دور کنیم ولی اگر در معرض بودیم تلاش کنیم با مواد غذای احتمال عوارض را کم کنیم.

باید راه حلی برای این آلایندگی ها پیدا کرد . ایجاد باران مصنوعی ، یا باد مصنوعی برای جابجای آلاینده ها و … نمی دانم بهتر است کاردانها نظر بدهند.

ابوالقاسم ابراهیمی

Twitter Linkedin Digg Reddit Email
این نوشته در بیماری و درمان, نگاه ها و نظر ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.